Czy dla małych deweloperów jest miejsce na polskim rynku?

Deweloperzy w całym kraju nabierają jeszcze więcej wiatru w swoje skrzydła korzystając z prawdziwego boomu na polskim rynku nieruchomości. Najnowsze dane wyraźnie pokazują, że w ostatnim czasie sprzedaż nieruchomości wzrosła aż do 15%. Obecny duży popyt na mieszkania w sporej mierze spowodowany jest wchodzeniem w dorosłe życie pokolenia z wyżu demograficznego, które to właśnie kupuje swoje pierwsze mieszkania. Rośnie też ilość inwestorów na rynku nieruchomości, ludzi mających większe oszczędności, którym przestało się opłacać ich trzymanie na kontach bankowych. Widać to wyraźnie po statystykach, gdzie zwiększenie się popytu na mieszkania wcale nie jest równoznaczne z większym popytem na kredyty hipoteczne, a więc dużo mieszkań kupują osoby ze sporym zapasem gotówki, najczęściej na dalszy wynajem.

Wielkie firmy deweloperskie dominują

Na polskim rynku oczywiście od lat dominują już ogromni deweloperzy, często zasilani pieniędzmi zagranicznymi, których możliwości finansowe są naprawdę ogromne. Takie właśnie firmy w dużej mierze odpowiedzialne są za najbardziej spektakularne inwestycje w Polsce, a więc potężne osiedla mieszkaniowe, duże centra handlowe czy całe zestawy wysokich biurowców. Okazuje się jednak, że w tej dominacji dużych firm jest także miejsce dla mniejszych firm, które nie mają zbyt dużego kapitału, ale za to mogą wykorzystać pewne elementy współczesnego trendu.

Odwracamy się od mieszkań na grodzonych terenach

O ile mały deweloper nie poradzi sobie z potężną inwestycją w duże centrum handlowe tak z powodzeniem może wychodzić naprzeciw rosnących potrzeb w kwestii kameralnych osiedli w miłej okolicy. Wyraźnie widać coraz większą niechęć do wielkich, odgrodzonych od świata osiedli mieszkań, na rzecz nieruchomości bardziej kameralnych, położonych w spokojnej części miasta. To właśnie na tym polu mały deweloper ma wiele do powiedzenia, tym bardziej, że dużej firmie może nawet nie opłacać się prowadzić inwestycji na małą skalę. U małego dewelopera przede wszystkim ważna jest innowacyjność oraz umiejętne analizowanie rynku i przyszłych trendów na nim.

Dodaj komentarz